Je OV-chipkaart is kapot

Zit er een barstje of een scheur in? Vraag dan meteen via je Mijn OV-chipkaart account een vervangende kaart aan. Gemiddeld ontvang je binnen drie werkdagen een nieuwe OV-chipkaart en kun je weer reizen. Vermoed je dat hij defect is? Controleer dat dan via de volgende stappen:

Stap 1: Controleer eerst zelf of de kaart echt defect is
– Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan tot minimaal € 10. Daarna kun je weer reizen. Reis je alleen met de bus dan is minimale aanvulling tot € 4 voldoende.
– Geen negatief saldo? En twijfel je toch over je OV-chipkaart? Ga dan naar de balie van het OV-bedrijf waar je als laatste ingecheckt hebt om te laten uitzoeken wat er met je kaart aan de hand is.

Stap 2: Toch defect? Vraag online een vervangende kaart aan
Om snel weer verder te reizen, vraag je eerst via je Mijn OV-chipkaart account een vervangende kaart aan. Gemiddeld binnen drie werkdagen ontvang je een nieuwe OV-chipkaart en kun je weer reizen. Om in de tussentijd te reizen, vraag je het Tijdelijk studentenreisproduct aan.

Stap 3: Vraag een Tijdelijk studentenreisproduct aan
Met het Tijdelijk studentenreisproduct reis je snel weer verder. Koop onderweg een anonieme OV-chipkaart en bestel het Tijdelijk studentenreisproduct online. Het staat binnen een uur voor je klaar op een ophaalautomaat. Let op: het Tijdelijk studentenreisproduct is maar 7 dagen geldig en niet onbeperkt te bestellen. Vraag dus snel een vervangende persoonlijke kaart aan en zet daar het reguliere studentenreisproduct weer op.