OV loket: de ombudsman voor het openbaar vervoer

studentenreisproduct-124web-juistformaatOndervind je problemen bij het reizen met je studentenreisproduct, en kom je er met Studentenreisproduct.nl, de vervoerder of Klantenservice OV-chipkaart niet uit? Het OV loket kan dan proberen te bemiddelen. Het OV loket heeft als doel de reiziger de weg te wijzen bij een probleem met of klacht over het openbaar vervoer.

Gelukkig gaat er veel goed!

Het aantal klachten over het studentenreisproduct is sterk afgenomen in de laatste jaren. Van de bijna 8000 klachten die in 2014 bij het OV loket binnenkwamen, waren er ongeveer 150 van reizigers met een studentenreisproduct. Niet slecht, als je bedenkt dat er ruim 700.000 studenten mee reizen….

Wanneer kun je het OV loket inschakelen?

Toch kan het zijn dat er iets niet lekker loopt en jij er met het ov-bedrijf of Studentenreisproduct.nl niet uit komt. Je kunt bij het OV loket terecht voor de volgende zaken:

  • problemen met het koppelen van je studentenreisproduct aan je OV-chipkaart
  • onenigheid over declaratieverzoeken
  • moeilijkheden rond de (correctie van) de stopzetdatum
  • problemen met in- of uitchecken
  • vertragingen of uitval van bus of trein.

Na ontvangst van je klacht kijkt het OV loket of je geholpen kan worden. Misschien heb je speciale informatie nodig of moet je toch met je klacht ergens anders naar toe. Of, ze gaan bemiddelen bij je probleem. Voorwaarde hiervoor is dat je eerst zelf een klacht hebt ingediend bij de vervoerder of bij Klantenservice OV-chipkaart. Het OV loket bemiddelt niet als je een probleem hebt met DUO over je studiefinanciering.

Samen komen we er wel uit

Aan reizen met een studentenreisproduct zitten natuurlijk wel wat voorwaarden. Maar als je alles goed naleest op de website (echt, dat helpt!) en alle aanwijzingen opvolgt, heb je er veel plezier van. En gaat er dan er dan toch iets mis, buiten je schuld? Dan kan het OV loket inspringen. Meer weten? Kijk op ovloket.nl

En nog twee tips:

  • Maak een account aan op OV-chipkaart.nl Zo heb je altijd inzicht in je gemaakte reizen. Handig in geval van declaraties, problemen of klachten.
  • Uitcheck gemist? Op de extra kosten hiervan zit je natuurlijk niet te wachten. Gelukkig kan je een paar keer per jaar achteraf online de kosten van een vergeten uitcheck terugvragen. Kijk hiervoor op www.uitcheckgemist.nl