Tijdelijk studentenreisproduct

Maak je gebruik van het studentenreisproduct, maar kun je er niet mee reizen omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is? Vraag dan het tijdelijk studentenreisproduct aan zodat je binnen een uur weer kunt reizen.

Zo kun je de periode overbruggen waarin je wacht op je vervangende kaart. Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer met je reguliere studentenreisproduct kunt reizen, moet je niet vergeten meteen een vervangende kaart aan te vragen. Als je het tijdelijk product aanvraagt, wordt je reguliere product geblokkeerd. Check dus eerst of je kaart echt defect is!

 

Om te kunnen reizen met het tijdelijk studentenreisproduct heb je een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart nodig. Eventuele (reis)kosten naar een ophaalautomaat en aanschafkosten van een OV-chipkaart zijn voor eigen rekening.

 

Het tijdelijk studentenreisproduct is hetzelfde abonnement als het studentenreisproduct dat op je OV-chipkaart stond, maar het is beperkt (zeven dagen) geldig en verloopt vanzelf. Als je tijdelijk studentenreisproduct verloopt en je hebt je vervangende kaart nog niet ontvangen, dan kun je het opnieuw aanvragen.

 

Zodra je weer kunt reizen met je reguliere studentenreisproduct, mag je geen gebruik meer maken van deze tijdelijke service.

 

Kijk hier voor de algemene voorwaarden van het tijdelijk studentenreisproduct.

 

Contact

Bij de OV-chipkaart en het studentenreisproduct zijn veel verschillende partijen betrokken. Op deze website vind je een samenvatting van alle informatie over het studentenreisproduct: van de aanvraag tot en met het reizen.

Kijk hier voor alle veelgestelde vragen over het studentenreisproduct.

Kijk hier als je op onze website niet het antwoord hebt gevonden op je vraag.

 

Koppelen

Via www.duo.nl vraag je studiefinanciering (en het recht op het bijbehorende studentenreisproduct ) aan, via www.ov-chipkaart.nl vraag je een persoonlijke OV-chipkaart aan as je die nog niet hebt.

Via deze website geef je door voor welke OV-chipkaart het studentenreisproduct moet worden elkaar gezet, oftewel vraag je de koppeling van het studentenreisproduct aan jouw persoonlijke OV-chipkaart aan. Heeft DUO jou studiefinanciering toegekend? Dan sturen wij je hiervoor automatisch inloggegevens. Meer informatie over het koppelen.

 

Declaratieverzoeken

Heb je reiskosten gemaakt omdat je buiten jouw schuld niet op tijd hebt kunnen reizen met je studentenreisproduct? En kom je niet in aanmerking voor een tijdelijk studentenreisproduct? Dan kom je misschien in aanmerking voor vergoeding van je kosten. Bewaar dan je vervoersbewijzen en vul, zodra je weer kunt reizen met je studentenreisproduct, een declaratieverzoek in.

 

Als je het niet eens bent met de uitkomst van je declaratieverzoek, kun je bij ons een bezwaarschrift indienen. Wanneer je ook niet tevreden bent met de afhandeling van je bezwaarschrift, heb je nog de mogelijkheid een beroep in te dienen. Mocht het beroep ook niet naar jouw volle tevredenheid afgehandeld zijn, kun je contact opnemen met de ombudsman van het openbaar vervoer; het OV loket.

 

Let op!

Vergeet niet uit te checken! Dan ben je namelijk je instaptarief kwijt. Dit is voor bus, tram en metro minimaal € 4,00 en voor de trein minimaal € 10,00. 

Tip: meld je aan voor 'Mijn OV-chipkaart'

Meld je aan voor 'Mijn OV-chipkaart' op
www.ov-chipkaart.nl en vraag 'automatisch opladen' aan. Dan staat er altijd voldoende saldo op je kaart. Op Mijn OV-chipkaart kun je ook de producten op je kaart en je reisgegevens bekijken. Je moet hiervoor wel toestemming geven.