Terug naar het overzicht

Hoe zit het met veiligheid,privacy en DigiD?

  • Waarom wordt een kopie van een identiteitsbewijs opgevraagd? Deze gegevens zijn toch al bekend bij de overheid?

    De controle op de persoonsgegevens kan niet volledig uitgevoerd worden zonder het opvragen van een kopie van het ID. Regisseur Studenten Reisrecht (RSR), die de eigenaar van Studentenreisproduct.nl is, werkt in opdracht van de vervoersbedrijven en is geen overheidsinstantie. RSR heeft geen toegang tot de basisregistraties.

  • Hoe veilig zijn mijn gegevens bij Studentenreisproduct.nl?

    Studentenreisproduct.nl respecteert de privacy en stelt alles in het werk om deze te beschermen, zodat o.a. identiteitsfraude voorkomen kan worden. Wij vinden het belangrijk dat onze dienstverlening transparant, persoonlijk en betrouwbaar is.

    In ons privacybeleid lees je hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. Deze worden verwerkt in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De wettelijke beginselen – zoals ‘privacy-by-design’, ‘privacy-by-default’, en ‘dataminimalisatie’ – zijn vertaald in strenge fysieke, organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen en voortdurende monitoring hiervan, om deze te evalueren en te verbeteren. De effectiviteit van de genomen maatregelen wordt jaarlijks getoetst in een onafhankelijke audit op basis van de ISO 27002 beheersmaatregelen. Dit zorgt ervoor dat informatiebeveiliging een beheerst proces is en fraude wordt tegengegaan. Daarnaast hebben we ook een responsible disclosure-beleid.

  • DigiD is niet bereikbaar, wat moet ik doen?

    Wat vervelend dat DigiD niet bereikbaar is. We adviseren je om het later nog een keer te proberen. Actuele informatie over storingen en onderhoudswerkzaamheden vind je op DigiD.

    Je kunt ook via de post een koppelverzoek indienen. Als je dit wil doen, dan kun je een koppelformulier aanvragen en stuur je dit samen met de gevraagde bijlagen per post op.

  • Waarom gebruikt Studentenreisproduct.nl DigiD?

    DigiD maakt het koppelen van het studentenreisproduct aan je OV-chipkaart eenvoudiger en sneller. Het is hierdoor niet meer nodig om alle gegevens opnieuw in te voeren. Let wel, wij ontvangen niet al je persoonlijke gegevens als je inlogt via DigiD.

  • Hoe vraag ik DigiD aan?

    DigiD vraag je aan bij DigiD. Let op dat je DigiD met sms-controle aanvraagt. Na je aanvraag ontvang je een brief van DigiD met een activeringscode.

  • Waarom is DigiD met sms-controle nodig?

    Voor het koppelen van het studentenreisproduct aan je persoonlijke OV-chipkaart vragen wij privacygevoelige informatie op bij jou en derde partijen (zoals DUO). Daarom kiezen wij voor een extra beveiliging van jouw gegevens via een sms-controle.

  • Mag ik iemand machtigen om via DigiD mijn studentenreisproduct te koppelen aan mijn OV-chipkaart?

    Nee, het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor het koppelen. Je moet zelf via je persoonlijke DigiD (met sms-controle) het studentenreisproduct aan je OV-chipkaart koppelen.

  • Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord voor DigiD vergeten.

    Als je je inloggegevens bent vergeten, moet je deze opnieuw aanvragen via DigiD.

  • Kan ik vanuit het buitenland via DigiD het studentenreisproduct aan mijn OV-chipkaart koppelen?

    Ja, je kan vanuit het buitenland koppelen. Let erop dat je vooraf jouw DigiD met sms-controle hebt aangevraagd, het is namelijk niet mogelijk dit buiten Nederland te doen. Hoe je dit kan aanvragen, is te vinden via DigiD.