Terug naar het overzicht

Studentenreisproduct aanvragen?

  • Ik heb mijn persoonlijke OV-chipkaart al gekoppeld, maar heb nog geen studentenreisproduct.

    Heb je het studentenreisproduct aangevraagd bij DUO?

    • Nee? Ga naar Mijn DUO en vraag het studentenreisproduct aan. Via post en e-mail word je op de hoogte gehouden van de voortgang.
    • Ja? Als je aanvraag is goedgekeurd door DUO (en je hebt je persoonlijke OV-chipkaart gekoppeld), dan je kan in Mijn DUO zien vanaf wanneer je het studentenreisproduct kan ophalen bij een ophaalautomaat. Je kunt met het studentenreisproduct reizen vanaf de ingangsdatum. 
  • Ik heb nog geen bericht van DUO gehad dat mijn aanvraag voor studentenreisproduct is goedgekeurd.

    Heb je het studentenreisproduct ruim van tevoren aangevraagd (1-2 maanden) dan zou je op de 15e al bericht moeten hebben gehad. Neem gauw contact op met DUO (050-599 77 55)

    Heb je het product in de huidige maand aangevraagd. Dan mag je pas reizen vanaf de eerstvolgende maand. Alleen als je op de 1e dag van de maand hebt aangevraagd, mag je diezelfde maand nog reizen.

  • Ik ben een MBO student. Hoe vraag ik het studentenreisproduct aan?

    Als je gaat studeren aan het MBO, moet je 18 zijn voor studiefinanciering. Het studentenreisproduct kun je wél voor je 18e krijgen. Je vraagt dit aan via Mijn DUO. Vraag het op tijd aan en reis gratis of met korting met het openbaar vervoer tussen kamer, opleiding en thuis.

  • Ik ben student hbo of universiteit. Hoe vraag ik het studentenreisproduct aan?

    Ga je studeren aan het hbo of de universiteit, dan vraag je het studentenreisproduct aan via Mijn DUO. Vraag het op tijd aan en reis gratis of met korting met het openbaar vervoer tussen kamer, opleiding en thuis.

  • Hoelang heb ik recht op het studentenreisproduct?

    Hoelang je recht hebt op studiefinanciering en het studentenreisproduct, hangt af van je opleiding. DUO heeft dit voor mbo, hbo en universiteit beschreven.

  • Rolverdeling DUO, RSR en Klantenservice OV-chipkaart

    Heb je een vraag over het studentenreisproduct? Aan wie stel je die dan? Veel vragen komen terecht bij DUO, maar die organisatie kan niet alle vragen beantwoorden. Je hebt namelijk met meerdere organisaties te maken als je met het studentenreisproduct reist. Hieronder staat uitgelegd wie waar verantwoordelijk voor is en bij wie je met wat terecht kunt.

    DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)

    Voor alle zaken rondom het recht op het studentenreisproduct moet je bij DUO zijn. Ook geef je bij DUO aan of je een week- of weekendabonnement wilt en of je bijvoorbeeld halverwege je studie wil wisselen van abonnement.

    Via duo.nl regel je de volgende zaken:

    • Aanvragen studentenreisproduct
    • Wisselen van week- naar weekendabonnement of andersom

    Let op: het studentenreisproduct moet je bij een automaat stopzetten. Via Mijn DUO kan je controleren of het stopzetten is gelukt.

    RSR (Regisseur Studenten Reisrecht)

    RSR werkt in opdracht van de vervoersbedrijven en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met het studentenreisproduct kunt reizen. Nadat DUO je aanvraag voor het studentenreisproduct heeft goedgekeurd, koppelt RSR het studentenreisproduct aan je OV-chipkaartnummer. Als je het studentenreisproduct via onze site koppelt aan je persoonlijke OV-chipkaart, dan kan je het studentenreisproduct ophalen. Hiervoor ga je met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat.

    Via studentenreisproduct.nl regel je de volgende zaken:

    • Koppelen studentenreisproduct aan je OV-chipkaart
    • Aanvragen Tijdelijk studentenreisproduct
    • Indienen declaratieverzoek
    • Aanvragen correctie stopzetdatum
    • Klantenservice OV-chipkaart

    OV-chipkaart

    Om te kunnen reizen met het studentenreisproduct heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Als je niet meer kan reizen met je kaart, omdat deze kapot, verloren of gestolen is, meld dit dan via Mijn OV-chip en je kaart wordt geblokkeerd. Ook regel je via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart. Met deze nieuwe kaart kan je het studentenreisproduct weer ophalen (reis in de tussentijd verder met het Tijdelijk studentenreisproduct, aan te vragen via studentenreisproduct.nl).

    Via OV-chipkaart.nl regel je de volgende zaken:

    • Aanvragen persoonlijke OV-chipkaart
    • Melden van verloren/gestolen kaart
    • Aanvragen vervangende kaart
    • Aanvragen automatisch opladen