Terug naar het overzicht

Tijdelijk studentenreisproduct gebruiken?

  • Hoe kan ik het Tijdelijk studentenreisproduct aanvragen?

    Ben je je OV-chipkaart verloren of is hij gestolen of defect en kun je daardoor niet reizen? Vraag dan het Tijdelijk studentenreisproduct aan zodat je binnen 15 minuten weer verder kunt reizen.

  • Op wat voor een OV-chipkaart kan ik het Tijdelijk studentenreisproduct laden?

    Je kunt het Tijdelijk studentenreisproduct zowel op een anonieme als op een persoonlijke OV-chipkaart laden. Lukt het niet? Dan kun je controleren of je kaart defect is.

  • Moet ik het Tijdelijk studentenreisproduct stopzetten?

    Nee, dit is alleen nodig als je geen gebruik meer wilt maken van je studentenreisproduct. Het Tijdelijk studentenreisproduct stopt automatisch na zeven dagen.

  • Hoe kan ik na het gebruik van een Tijdelijk studentenreisproduct weer reizen met mijn studentenreisproduct?

    Het Tijdelijk studentenreisproduct is maximaal zeven dagen geldig.

    • Heb je een vervangende of vernieuwde OV-chipkaart aangevraagd, dan staat het studentenreisproduct daar automatisch op en kun je er direct mee reizen.
    • Heb je een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart gekocht, dan moet je het studentenreisproduct koppelen aan deze kaart en vervolgens het studentenreisproduct ophalen bij een ophaalautomaat.
  • Mijn aanvraag voor een Tijdelijk studentenreisproduct is afgewezen. Wat moet ik doen?

    Als je aanvraag voor een Tijdelijk studentenreisproduct is afgewezen, doorloop dan de volgende stappen. Vraag eerst een vervangende kaart aan als je dat nog niet hebt gedaan. Check daarna of je in aanmerking komt voor een declaratie van je gemaakte reiskosten en bewaar je vervoersbewijzen. Je kunt dan, zodra je een vervangende kaart hebt en weer kunt reizen, een declaratieverzoek reiskosten indienen.

  • Ik heb bij de aanvraag van het Tijdelijk studentenreisproduct verkeerde gegevens ingevuld. Wat moet ik doen?

    Dien een nieuwe aanvraag in met de juiste gegevens. Let op:

    • Zorg ervoor dat je geboortedatum overeenkomt met de geboortedatum die bij DUO bekend staat.
    • Heb je een verkeerd e-mailadres ingevuld en dien je daarom een nieuwe aanvraag in? Dan krijg je voor die tweede aanvraag een afwijzing omdat er al een aanvraag in behandeling is. Deze afwijzing kun je negeren. Het Tijdelijk studentenreisproduct staat gewoon voor je klaar.
  • Ik kan geen Tijdelijk studentenreisproduct aanvragen, omdat ik het maximale aantal heb bereikt.

    Je hebt een aanvraag voor het Tijdelijk studentenreisproduct gedaan en krijgt de melding dat je het maximale aantal aanvragen hebt bereikt. Deze melding betekent dat je geen recht meer hebt op een Tijdelijk studentenreisproduct en vanaf nu reist voor eigen rekening.

    Het Tijdelijk studentenreisproduct is een service voor studenten met kaartproblemen en is bedoeld om de periode van kaartvervanging te overbruggen. Je kunt het Tijdelijk reisproduct een beperkt aantal keer aanvragen, namelijk twee aanvragen per levensduur van een persoonlijke OV-chipkaart.

    Wil je zo snel mogelijk weer met het studentenreisproduct reizen, vraag dan direct een vervangende OV-chipkaart aan. Binnen drie dagen zal je deze ontvangen.

    Als je van mening bent dat je kaartprobleem buiten je schuld nog niet is opgelost, check dan of je in aanmerking komt voor een eventuele vergoeding van je reiskosten. Bewaar in dat geval je vervoersbewijzen. Je kunt dan, zodra je weer met je studentenreisproduct kunt reizen, een declaratieverzoek indienen.