Rolverdeling DUO, RSR en Klantenservice OV-chipkaart

Heb je een vraag over het studentenreisproduct? Aan wie stel je die dan? Veel vragen komen terecht bij DUO, maar die organisatie kan niet alle vragen beantwoorden. Je hebt namelijk met meerdere organisaties te maken als je met het studentenreisproduct reist. Hieronder staat uitgelegd wie waar verantwoordelijk voor is en bij wie je met wat terecht kunt.

DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)

Voor alle zaken rondom het recht op het studentenreisproduct moet je bij DUO zijn. Ook geef je bij DUO aan of je een week- of weekendabonnement wilt en of je bijvoorbeeld halverwege je studie wilt wisselen van abonnement.

Via duo.nl regel je de volgende zaken:

Let op: het studentenreisproduct moet je bij een automaat stopzetten. Via Mijn DUO kan je controleren of het stopzetten is gelukt.

RSR (Regisseur Studenten Reisrecht)

RSR werkt in opdracht van de vervoerbedrijven en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met het studentenreisproduct kunt reizen. Nadat DUO je aanvraag voor het studentenreisproduct heeft goedgekeurd, koppelt RSR het studentenreisproduct aan je OV-chipkaartnummer. Als je het studentenreisproduct via onze site koppelt aan je persoonlijke OV-chipkaart, dan kan je het studentenreisproduct ophalen. Hiervoor ga je met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat.

Via studentenreisproduct.nl regel je de volgende zaken:

Klantenservice OV-chipkaart

Om te kunnen reizen met het studentenreisproduct heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Als je niet meer kan reizen met je kaart, omdat deze kapot, verloren of gestolen is, meld dit dan via Mijn OV-chip en je kaart wordt geblokkeerd. Ook regel je via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart. Met deze nieuwe kaart kan je het studentenreisproduct weer ophalen (reis in de tussentijd verder met het Tijdelijk studentenreisproduct, aan te vragen via studentenreisproduct.nl).

Via OV-chipkaart.nl regel je de volgende zaken: