3. Studentenreisproduct gebruiken?

Het is erg vervelend als je in wilt checken en je OV-chipkaart doet het niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • Is de OV-chipkaart echt zichtbaar kapot? Controleer of je kaart defect is.
  • Heb je een negatief reissaldo? Vul dit aan tot minimaal € 10. Daarna kun je weer reizen. Reis je alleen met de bus, dan is een minimale aanvulling tot € 4 voldoende.
  • Vergeten uit te checken?  Als je 12 keer niet uitgecheckt bent, wordt je OV-chipkaart tijdelijk geblokkeerd. Je kunt deze blokkering laten verwijderen bij de balie van de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.

Wil je het studentenreisproduct probleemloos gebruiken? Dan adviseren we je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet werkte in combinatie met een ander reisproduct, niet voor vergoeding in aanmerking.

Ben je ingeschreven aan een hogeschool of universiteit, dan gaat je recht op studiefinanciering in per 1 september. Vanaf dat moment kun je ook gebruik maken van je studentenreisproduct. Dit kan alleen als je dit op tijd hebt aangevraagd én voor 1 september je studentenreisproduct koppelt aan een persoonlijke OV-chipkaart.

Begin je al eerder, bijvoorbeeld vanwege een introductie, dan kun je helaas nog geen gebruik maken van je studentenreisproduct. Het is ook niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de reiskosten die je hebt gemaakt in de periode voordat je recht op het studentenreisproduct inging.

Wanneer je wel en niet gratis reist, is vastgelegd in een overeenkomst tussen de ov-bedrijven en de Staat. DUO en Studentenreisproduct.nl voeren de afspraken in deze overeenkomst uit en kunnen deze niet zelfstandig aanpassen.

Voor de OV-fiets sluit je apart een abonnement (€0,01 per jaar). De huurkosten van de fiets worden rechtstreeks van een bankrekening geïncasseerd. Dit alles staat geheel los  van het studentenreisproduct. Bekijk hier uitgebreide informatie.

Hoelang je recht hebt op studiefinanciering en het studentenreisproduct, hangt af van je opleiding. DUO heeft dit voor mbo, hbo en universiteit beschreven.

Heb je een vraag over het studentenreisproduct? Aan wie stel je die dan? Veel vragen komen terecht bij DUO, maar die organisatie kan niet alle vragen beantwoorden. Je hebt namelijk met meerdere organisaties te maken als je met het studentenreisproduct reist. Hieronder staat uitgelegd wie waar verantwoordelijk voor is en bij wie je met wat terecht kunt.

DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)

Voor alle zaken rondom het recht op het studentenreisproduct moet je bij DUO zijn. Ook geef je bij DUO aan of je een week- of weekendabonnement wilt en of je bijvoorbeeld halverwege je studie wilt wisselen van abonnement.

Via duo.nl regel je de volgende zaken:

Let op: het studentenreisproduct moet je bij een automaat stopzetten. Via Mijn DUO kan je controleren of het stopzetten is gelukt.

RSR (Regisseur Studenten Reisrecht)

RSR werkt in opdracht van de vervoerbedrijven en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met het studentenreisproduct kunt reizen. Nadat DUO je aanvraag voor het studentenreisproduct heeft goedgekeurd, koppelt RSR het studentenreisproduct aan je OV-chipkaartnummer. Als je het studentenreisproduct via onze site koppelt aan je persoonlijke OV-chipkaart, dan kan je het studentenreisproduct ophalen. Hiervoor ga je met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat.

Via studentenreisproduct.nl regel je de volgende zaken:

Klantenservice OV-chipkaart

Om te kunnen reizen met het studentenreisproduct heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Als je niet meer kan reizen met je kaart, omdat deze kapot, verloren of gestolen is, meld dit dan via Mijn OV-chip en je kaart wordt geblokkeerd. Ook regel je via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart. Met deze nieuwe kaart kan je het studentenreisproduct weer ophalen (reis in de tussentijd verder met het Tijdelijk studentenreisproduct, aan te vragen via studentenreisproduct.nl).

Via OV-chipkaart.nl regel je de volgende zaken:

Met je studentenreisproduct kun je gratis of met korting gebruikmaken van:

  • alle treinen, zowel van NS als van de regionale spoorvervoerders;
  • alle reguliere bussen, trams, metro’s en waterbussen;
  • de meeste buurtbussen.

Je kunt met je studentenreisproduct niet terecht in:

  • de buurtbussen zonder OV-chipkaartapparatuur;
  • de taxi-services, evenementenvervoer, grensoverschrijdend vervoer en de Arriva/Qbuzz opstapper;
  • het nachtnet van de bus;
  • Thalys.

En reis je een traject met de IntercityDirect? Dan geldt een toeslag.