3. Studentenreisproduct gebruiken?

Ja. Het studentenreisproduct is tijdens de schoolvakanties gewoon geldig als in de rest van het jaar. Alleen tijdens de feestdagen (die in de schoolvakanties vallen) en de zomerperiode geldt een andere regeling. Kijk hier voor de complete lijst met uitzonderingen.

Als je gebruik hebt gemaakt van een OV-vergoeding buitenland en je weer terug bent in Nederland wordt het Studentenreisproduct automatisch voor je klaargezet bij een ophaalautomaat door DUO. Je kunt het Studentenreisproduct ophalen met de door jouw eerder gebruikte OV-chipkaart. Let op: het Studentenreisproduct is pas geldig na de einddatum die je hebt ingevuld bij het aanvragen van een OV-vergoeding. Heb je in de tussentijd een andere kaart aangeschaft? Koppel deze dan eerst via onze website, voordat je naar een ophaalautomaat gaat.

Kom je eerder terug dan gepland? Geef dit dan door via Mijn DUO. Doe dit dan in de maand voordat je weer wilt reizen met je Studentenreisproduct.

Het Studentenreisproduct is tijdens de quarantaine maatregelen gewoon geldig. Echter raden wij je aan alleen te reizen indien dit strikt noodzakelijk is! Houd ook voldoende afstand van elkaar (minimaal 1,5 meter) en geef elkaar de ruimte bij het in- en uitstappen.

Ben je ingeschreven aan een hogeschool of universiteit, dan gaat je recht op studiefinanciering in per 1 september. Vanaf dat moment kun je ook gebruik maken van je studentenreisproduct. Dit kan alleen als je dit op tijd hebt aangevraagd én voor 1 september je studentenreisproduct koppelt aan een persoonlijke OV-chipkaart.

Begin je al eerder, bijvoorbeeld vanwege een introductie, dan kun je helaas nog geen gebruik maken van je studentenreisproduct. Het is ook niet mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de reiskosten die je hebt gemaakt in de periode voordat je recht op het studentenreisproduct inging.

Wanneer je wel en niet gratis reist, is vastgelegd in een overeenkomst tussen de ov-bedrijven en de Staat. DUO en Studentenreisproduct.nl voeren de afspraken in deze overeenkomst uit en kunnen deze niet zelfstandig aanpassen.

Voor de OV-fiets sluit je apart een abonnement (€0,01 per jaar). De huurkosten van de fiets worden rechtstreeks van een bankrekening geïncasseerd. Dit alles staat geheel los  van het studentenreisproduct. Bekijk hier uitgebreide informatie.

Hoelang je recht hebt op studiefinanciering en het studentenreisproduct, hangt af van je opleiding. DUO heeft dit voor mbo, hbo en universiteit beschreven.

Het is erg vervelend als je in wilt checken en je OV-chipkaart doet het niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • Is de OV-chipkaart echt zichtbaar kapot? Controleer of je kaart defect is.
  • Heb je een negatief reissaldo? Vul dit aan tot minimaal € 10. Daarna kun je weer reizen. Reis je alleen met de bus, dan is een minimale aanvulling tot € 4 voldoende.
  • Vergeten uit te checken?  Als je 12 keer niet uitgecheckt bent, wordt je OV-chipkaart tijdelijk geblokkeerd. Je kunt deze blokkering laten verwijderen bij de balie van de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.

Wil je het studentenreisproduct probleemloos gebruiken? Dan adviseren we je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet werkte in combinatie met een ander reisproduct, niet voor vergoeding in aanmerking.

Het studentenreisproduct is een week- of een weekendabonnement. Je kunt gratis van abonnement wisselen. Dit mag per kalenderjaar maximaal twee keer, maar niet twee keer binnen 2 maanden.

Hoe werkt het?

  • Geef in Mijn DUO aan dat je je abonnement wilt wisselen.
  • Je krijgt een e-mail zodra je aanvraag is verwerkt.
  • Binnen vijf werkdagen staat het abonnement dan klaar bij een ophaalautomaat.
  • Haal binnen zes weken je abonnement op.
  • Meteen na het ophalen kun je ermee reizen.

Heb je een vraag over het studentenreisproduct? Aan wie stel je die dan? Veel vragen komen terecht bij DUO, maar die organisatie kan niet alle vragen beantwoorden. Je hebt namelijk met meerdere organisaties te maken als je met het studentenreisproduct reist. Hieronder staat uitgelegd wie waar verantwoordelijk voor is en bij wie je met wat terecht kunt.

DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)

Voor alle zaken rondom het recht op het studentenreisproduct moet je bij DUO zijn. Ook geef je bij DUO aan of je een week- of weekendabonnement wilt en of je bijvoorbeeld halverwege je studie wilt wisselen van abonnement.

Via duo.nl regel je de volgende zaken:

Let op: het studentenreisproduct moet je bij een automaat stopzetten. Via Mijn DUO kan je controleren of het stopzetten is gelukt.

RSR (Regisseur Studenten Reisrecht)

RSR werkt in opdracht van de vervoerbedrijven en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk met het studentenreisproduct kunt reizen. Nadat DUO je aanvraag voor het studentenreisproduct heeft goedgekeurd, koppelt RSR het studentenreisproduct aan je OV-chipkaartnummer. Als je het studentenreisproduct via onze site koppelt aan je persoonlijke OV-chipkaart, dan kan je het studentenreisproduct ophalen. Hiervoor ga je met je OV-chipkaart naar een ophaalautomaat.

Via studentenreisproduct.nl regel je de volgende zaken:

Klantenservice OV-chipkaart

Om te kunnen reizen met het studentenreisproduct heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Als je niet meer kan reizen met je kaart, omdat deze kapot, verloren of gestolen is, meld dit dan via Mijn OV-chip en je kaart wordt geblokkeerd. Ook regel je via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart. Met deze nieuwe kaart kan je het studentenreisproduct weer ophalen (reis in de tussentijd verder met het Tijdelijk studentenreisproduct, aan te vragen via studentenreisproduct.nl).

Via OV-chipkaart.nl regel je de volgende zaken: